Db., 2024.09.08. (vasárnap délután) | 1Móz 41,32; Jób 42,10; Ézs 40,2 Kérdések a fejbekötésről | Sorozat: Kérdések: 2024-05. |
Három kérdés a fejbekötéssel kapcsolatban:
1.) Miért kell kétszeresen is befednie egy nőnek a fejét, ha a hosszú haja fátyolként adatott neki?
2.) Akkor az Ige csak a gyülekezeti összejöveteleken rendeli el a fejbekötést vagy otthon is?
Régen - aki férjhez ment - minden asszonynak bekötötték a fejét.
Sokszor ez egész napos viselet volt még otthon is.
Ez minimum azt fejezte ki, hogy van egy férj-ura.
3.) Mi a helyzet, ha valaki időskorára praktikusságból hord rövidebb hajat a nők közül? (pl. A könnyebb ápolás szempontjából, vagy, mert megritkult a haja)
Válaszok:
1.) Miért kell kétszeresen is befednie egy nőnek a fejét, ha a hosszú haja fátyolként adatott neki?
Valóban kétszeres, mert a hosszú haj is befedi a fejét, ezen kívül még kendő is.
Mit jelent az Igében, ha valami kétszeres? Három példa:
1Móz 41:32 Hogy pedig a fáraó álma kettős, kétszeres vala, [onnan van], mert Istennél elvégezett dolog ez, és siet az Isten azt véghezvinni.
Jób 42:10 Azután eltávolítá Isten Jóbról a csapást, miután imádkozott vala az ő barátaiért, és kétszeresen visszaadá az Úr Jóbnak mindazt, amije volt.
Ézs 40:2 Szóljatok Jeruzsálem szívéhez, és hirdessétek neki, hogy vége van nyomorúságának, hogy bűne megbocsáttatott; hiszen kétszeresen sújtotta őt az Úr keze minden bűneiért.
Ezekből az Igékből az tűnik ki, hogy ami kétszeres, azt jelenti, hogy:
1. Istennél elvégzett dolog, hogy amit kijelentett, azt siet véghezvinni.
2. Ha valaki engedetlen, az Úr kétszeresen sújtja, de ha engedelmes, kétszeres az áldása. Ahogy Jóbnak kétszeresen adta vissza, amit elvett tőle.
Tehát az, amit a hosszú haj és a fejbekötés jelent, aminek a jele ez, vagyis az alávetettség, az engedelmesség, Isten dicsősége, az angyalok jelenléte, stb., mindaz Isten előtt elvégzett, abból nem enged, azt siet véghezvinni minden áldásával, vagy az áldás elmaradásával, esetleg hátrányos következményével együtt.
2.) Akkor az Ige csak a gyülekezeti összejöveteleken rendeli el a fejbekötést vagy otthon is?
Erről volt szó, hogy otthon is, ha otthon imádkozik vagy prófétál.
A kérdező felvetette: „Régen - aki férjhez ment - minden asszonynak bekötötték a fejét. Sokszor ez egész napos viselet volt még otthon is. Ez minimum azt fejezte ki, hogy van egy férj-ura”.
Igen, ez valóság, így volt. Ennek az a bibliai alapja, hogy a férjét urának kell tekintenie. Ebből aztán egy keresztény kulturális szokás, majd hagyomány lett, ami szinte kizárta azt, hogy a lányok bekössék a fejüket, ha imádkoznak. Ennek nyomán még a gyülekezetekben is van olyan elképzelés most is, hogy a lányoknak nem kell bekötni a fejüket imádkozáskor, csak a férjes asszonyoknak.
Emlékszem, hogy egyszer (kb. 40 évvel ezelőtt) valamelyik történelmi egyházhoz tartozó idős hölgy érkezett a gyülekezetünkbe vendégként, aki ismerte az egyik lánytestvérünket, és látta, hogy beköti a fejét. Megkérdezte tőle: férjhez mentél? Mikor a nőtestvérünk közölte, hogy nem ment férjhez, akkor azzal vádolta meg, hogy „akkor biztosan valakivel együtt élsz, különben minek kötnéd be a fejed.” Ennyire nem az Ige, hanem a hagyomány, a kulturális szokás szerint gondolkozott.
3.) Mi a helyzet, ha valaki idős korára praktikusságból hord rövidebb hajat a nők közül? (pl. A könnyebb ápolás szempontjából, vagy, mert megritkult a haja)
Igen, ez a kérdés sokszor felvetődik idősebb nőtestvéreink között. Hadd mondjam el, hogyan állt ehhez a feleségem.
Neki is megritkult a haja, nem tudott már belőle olyan kontyot készíteni, mint fiatal korában. Az is zavarta, hogy hullott a haja, és a lakásban itt is-ott is hajszálakat talált. Azt mondta: „Ilyenkor vannak, akik rövidre vágják a hajukat, mert azt sokkal könnyebb kezelni, de én nem teszem, mert az Igének alkarok engedelmeskedni akkor is, ha sokkal nehezebb, és több időbe telik a hajam rendben tartása”. Úgy gondolom, ez a helyes magatartás: Inkább Istennek engedek, mintsem a praktikusságnak vagy a világban elterjedt szokásnak.
Nagyon örültem, hogy a feleségem így gondolkozott!
És most is az a jó és helyes, ha mindenki az Igének enged.
Ámen.